aprilie 27, 2019

‘Meniul de Paște trebuie și poate fi savurat fără sentimente de vinovăție’ – Iby

În preajma Paștelui suntem mereu preocupați cu ce bunătăți vom umple frigiderul, ce vom găti și cu câte feluri de mâncare vom decora masa. Este în regulă să ne gândim la această sărbătoare ca și la o recompensă” după post, însă fără să exagerăm.

Românii s-au deprins cu obișnuința de a face cozi interminabile în magazine ca să-şi umple masa de Paşte, iar după câteva zile se umplu și coşurile de gunoi. Un român aruncă de sărbători, în medie, 11 kilograme de mâncare, avertizează specialiştii din domeniul protecţiei consumatorilor. Asta pentru că de sărbători cumpărăm mai multe alimente, care nu sunt neapărat necesare, gătim mult prea mult, care ulterior ajunge cu ușurință la gunoi.

Am citit undeva că în jur de 15% dintre alimentele aruncate nici măcar nu sunt scoase din ambalajul original. Ce spune această statistică despre noi? Că facem cumpărături fără să estimăm necesarul real pentru un asemenea eveniment.

După ce sărbătorim, ne mustră conștiința, căutam pastile și prafuri, poate alegem un nutriționist, poate ne apucăm de sport și visăm să slăbim 20 de kg în 2 luni de zile. De ce? Deoarece se apropie vara, iar noi am mai făcut-o lată încă o dată. Dar, oare, merită?În aceste perioade de grele încercări” ar fi cazul să ne amintim și să respectăm câteva reguli simple, care ne vor salva de mustrările de conștiință și care ne vor ajuta la menținerea siluetei, la care am muncit din greu până acum:

  • În primul rând nu uitați regula: câte puțin din fiecare. Nu faceți excese! Orice aliment mâncat fără moderație poate provoca neplăceri. Pentru a evita excesul de carne este bine să avem în farfurie și legume și/sau salată verde.
  • Înainte de fiecare masă este recomandat consumul unui pahar de apă. Apa oferă o senzație de sațietate, dar nu aceasta ar fi principalul motiv, ci menținerea echilibrului fluidelor în organism. Hidratarea corectă ajută la menținerea funcționalității metabolismului. Nu uitați de consumul minim pe zi, care este de 2 litri. Cea mai bună metodă ar fi aceasta: un pahar înainte de fiecare masă
  • Nu săriți peste nicio masădeoarece veți mânca mai mult la următoarea. Pentru omul modern este un lux să respecte ora meselor, însă existența unor ritmuri interne stabile simplifică procesele metabolice. Mesele regulate au tendința de a fi mai echilibrate decât cele luate haotic, deoarece ultimele pot fi consumate când suntem înfometați, deci suntem predispuși la excese calorice.
  • Faceți cât mai multă mișcare, cel puțin 60 de minute pe zi. Având în vedere că majoritatea avem liber de Paște, ar fi păcat să sărbătorim în fața televizorului. Fiți cât mai activi, profitați de aceste zile libere și faceți o plimbare, în special după masa de prânz. Miscarea zilnică face parte din principalele modalități în lupta împotriva kilogramelor.
  • Prăjituri, cozonac…? Dacă nu puteți rezista în fața lor, încercați să le consumați în prima parte a zilei sau în locul gustărilor dintre mesele principale. Limitați cantitățile și fiți atenți la ceea ce mâncați. Cantitățile de zahăr dăunează grav și nu sunt benefice organismului, așa că dacă tot ați ales să vă bucurați de o felie, atunci savurați acel cozonac și nu permiteți nimănui să vă distragă atenția. Creierul va percepe ceea ce se întâmplă, informația va ajunge adânc și vă asigur că nu veți mai pofti cozonac sau prăjitură pentru câteva zile bune.
  • Atenție mare la băuturi alcoolice: au multe calorii și cresc pofta de mâncare. Auzim zilnic consumul excesiv de alcool dăunează grav sănătății”. Acest anunț nu se referă la consumul constant de alcool. O singură escapadă” poate avea efecte dezastruoase în organism, cum ar fi: riscul de îmbolnăviri, acționează în organism ca factor de stres, crește tensiunea, lipsa de nutrienți duce la senzație de oboseală, descompunerea alcoolului în organism se întâmplă fix precum descompunerea zahărului, necesită energie și mult oxigen, deci rezultă oboseală, lipsa de voință, tulburări de somn etc, etc.
  • Alegeți sănătos. Știu că nu va fi foarte ușor, însă alimentele sănătoase sunt cele care vă vor ghida spre o siluetă perfectă. O farfurie sanatoasă poate fi și frumoasă, dar și sățioasă. Însă puține alimente conțin și mulți nutrienți. Așa că jumătate din farfurie trebuie să fie legume și zarzavaturi, proteinele reprezintă doar 25% din farfuria noastră sănătoasă, restul pot carbohidrați sau grăsimi sănătoase.
  • Nu pierdeți nopțile. Somnul prea puțin îngrașă. Un studiu recent, realizat la Columbia University (SUA), pe un lot de 6.000 de subiecți, sugerează că persoanele care dorm puțin își dereglează metabolismul și sunt predispuse la tulburări hormonale. Privarea de somn și tulburările metabolice sunt în strânsă legătură. Studiul a demonstrat că, la cei care nu se odihneau suficient, nivelul hormonului leptina era extrem de scăzut. Leptina, spun cercetătorii, este cea care transmite creierului nostru senzația de sațietate.

În plus, cei care stau mai mult timp trezi vor lua si mai multe mese pe zi. 🙂

Dacă respectați aceste simple reguli în timpul sărbătorilor, veți fi surprinși de rezultate. Cântarul nu se va înclina spre plusuri, iar voi veți putea continua procesul de unde l-ați lăsat. Efortul merită, nu uitați! Slăbiți Deștept și de Paști!

Hristos A Înviat! Paște Fericit și Echilibrat tuturor!

 

share:

Comments (No Responses )

No comments yet.